Nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie 26 kwietnia 2023 r., przyniosła istotne zmiany w zakresie obowiązków informacyjnych pracodawców względem pracowników. Nie są to zmiany o charakterze kosmetycznym czy porządkowym. Należy bowiem wskazać, iż liczba nowych informacji dotyczących warunków zatrudnienia, po nowelizacji Kodeksu pracy jest zdecydowanie większa niż te, które znajdują się w informacjach przekazywanych przed nowelizacją przepisów. Nie jest to oczywiście jedyna kwestia, która się zmieniła w zakresie obowiązków informacyjnych pracodawców względem pracowników. Wprowadzenie zmian dotyczących informacji przekazywanych pracownikom jest natomiast dobrą okazją, by przyjrzeć się tej problematyce szerzej i choćby nakreślić wybrane aspekty prawa pracownika do informacji. Jak zostanie także wskazane, nowe regulacje mają wpływ na obowiązki pracodawców oraz uprawnienia pracowników w szerszym zakresie, co wynika w dużej mierze ze swego rodzaju systemu powiązań między szeregiem przepisów Kodeksu pracy.
Nie będą to także rozważania o charakterze czysto teoretycznym, bowiem doświadczenia inspektorów pracy wskazują na to, że może to być zagadnienie trudne i w części przypadków, wymagające wiedzy wykraczającej ponad umiejętności literalnej wykładni poszczególnych przepisów prawa pracy.
Niebagatelny wpływ na obowiązujące obecnie w Polsce przepisy prawa pracy i kierunek ich zmian mają regulacje unijne, jak choćby dyrektywa Rady z dnia 14 października 1991 r. w sprawie obowiązku pracodawcy dotyczącego informowania pracowników o warunkach stosowanych do umowy lub stosunku pracy (Dyrektywa 91/533/EWG) i Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej.
Niejednokrotnie, okazane w trakcie kontroli akty wewnątrzzakładowe takie jak np. regulamin pracy, zawierają zapisy dotyczące obowiązków informacyjnych, o których także mowa w Kodeksie pracy, ale także wykraczające poza przepisy ustawowe. Źródłem obowiązków informacyjnych może być także umowa o pracę. Na potrzeby dalszych rozważań wskazane jest dokonanie podziału obowiązków informacyjnych, z zastrzeżeniem, że dokonanie pełnej i szczegółowej systematyki wykracza poza zakres niniejszego opracowania. Przede wszystkim obowiązki informacyjne należy podzielić na nazwane i nienazwane. Nazwanymi obowiązkami informacyjnymi są te, które wprost zostały wymienione w źródłach prawa pracy.
Obowiązek tego rodzaju wynika np. z:
- art. 29 § 3 Kodeksu pracy, który dotyczy poinformowania pracownika o wskazanych w tym przepisie warunkach zatrudnienia,
- art. 222 § 8 Kodeksu pracy, który nakłada obowiązek poinformowania pracownika o celu, zakresie oraz sposobie zastosowania monitoringu w zakładzie pracy,
- art. 231 § 3 Kodeksu pracy, który reguluje informowanie pracowników w kwestiach związanych z przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę,
- art. 94 pkt 1 Kodeksu pracy, który dotyczy zaznajamiania pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami,
- art. 941 Kodeksu pracy, który nakłada obowiązek udostępnienia informacji pracownikom o przepisach z zakresu równego traktowania w zatrudnieniu,
- art. 1043 § 2 Kodeksu pracy, który nakazuje zapoznanie pracownika z treścią regulaminu pracy przed dopuszczeniem go do pracy,
- art. 226 pkt 2 Kodeksu pracy, który dotyczy poinformowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.